Jan Zonneveld en Anton Verbunt, en Podiumvoorzitter Yassine Beqquali.

Update ‘Wonen op de Autobaan’ – Wel een tweede, geen derde onderdoorgang NRU?

18 januari 2019

De minister van Infrastructuur en Waterstaat wilde in de zomer van 2018 nog geen extra geld toezeggen voor de aanleg van de Noordelijke Randweg Utrecht (NRU), maar nu komt er waarschijnlijk toch  een extra bijdrage van 5 miljoen. Hierdoor kan bij het Dunantplein mogelijk de tweede onderdoorgang worden gerealiseerd.
Na het Podiumgesprek ‘Wonen op de autobaan’ op 28 juni 2017 zegde de gemeente al 19 miljoen euro extra toe voor de verdieping van nog twee kruispunten bij de aanleg van de NRU. En de provincie daarnaast nog 9 miljoen. Met het oude budget van 180 miljoen euro kon namelijk slechts één kruispunt, het Robert Kochplein, verdiept worden aangelegd.
Het lijkt erop dat de derde onderdoorgang niet kan worden gerealiseerd, zo blijkt uit een recente raadsbrief over de NRU. De eerste plannen voor de Noordelijke Randweg Utrecht kwamen er in 2010, de NRU moet in 2026 zijn gerealiseerd en maakt de Ring van Utrecht rond. De doorstroming van het verkeer van en naar de A27 en de leefbaarheid van bewoners in Overvecht zal hierdoor verbeteren. Dat is in ieder geval de intentie van het plan.

NRU één van drukste verkeersaders
“Zonder Stadspodium Utrecht was de NRU waarschijnlijk al in de oorspronkelijke vorm doorgezet. In het Podiumgesprek van 2017 werd het voor de lokale politiek heel duidelijk dat in het afgelopen decennium de ideeën in de samenleving over klimaat, milieuvervuiling en leefbaarheid in rap tempo zijn doorontwikkeld. De plannen voor de NRU zijn al ruim 10 jaar oud en de huidige rondweg is ooit aangelegd ter ontsluiting van de wijk Overvecht. Nu wordt het een snelweg met veel meer auto- en vrachtverkeer. De NRU wordt één van de drukste verkeersaders van Nederland en daarom is het niet meer dan logisch dat het rijk helpt en meer gaat bijdragen aan de nieuwe weg,” aldus Jan Zonneveld namens de bewonersgroep ‘Laat Overvecht niet stikken’.

Vasthouden aan drie onderdoorgangen
Ook nu twee van de drie rotondes zullen verzinken in de grond, houdt DROOM (De Randweg Overvecht Op Maat) vast aan de visie van drie onderdoorgangen.  “Viaducten of fly-overs dragen niet bij aan verbetering. Omwonenden krijgen te maken met meer geluidsoverlast, minder goede oversteken naar het Noorderpark en enorme visuele barrières. De gemeente heeft toegezegd dat de opwaardering een verbetering zou worden voor de leefbaarheid, maar die belofte wordt niet waargemaakt,” vindt Annette van den Bosch, lid van de kerngroep DROOM.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *